ניהול פדגוגי ומערכת שעות

האם שווה להשקיע כסף ולבנות מערכת שעות בתכנה יעודיתאו להשתמש באקסל

מנהלים של לא מעט בתי ספר מבצעים את בניית מערכת השעות בעצמם ובכלים לא יעודיים או לא טכנולוגיים. אקסל, מגנטים, עדיין קיים. רוצים לשמוע את דעתי בנושא ? 

מאת: עודד בלאום - 15 למאי 2020​

גילוי נאות – אני עובד בחברה שפיתחה ומספקת תכנה יעודית למערכת שעות. אז כנראה שאני לא ניטרלי. כמובן שחשבתי כך עוד לפני שהיתה לי תכנה כזו, אחרת לא היינו בונים. 

אז לעצם העניין…

מנהלות ומנהלים של בתי ספר רבים בונים את מערכת השעות באופן עצמאי בעצמם או מישהו מבית הספר שבונה, ולא נעזרים במשבץ מקצועי לטובת העניין. 

האם נשמע לכם הגיוני ?

לי זה נשמע בהחלט החלטה ניהולית הגיונית ושקולה. 

יש כמובן שיקולים מדובר כן להעזר במשבץ מקצועי. אבל הינה כמה סיבות למה לא: 

  • מערכת בית הפר משתנה במהלך השנה. צריך מישהו מיומן מאוד בבית הספר ששולט במערכת ויודע לבצע שינויים
  • ההיכרות של מישהו מתוך בית הספר של מסכת השיקולים בבניית מערכת השעות גבוהה מודאי מזו של כל משבץ. ולכן יש ליווי צמוד למשבץ. אם יש מישהו שהוא אוריין מחשב וגישה לשיבוץ, אז למה צריך משבץ חיצוני. (ונתקלתי לא מעט במנהלות וסגניות שיודעות לשבץ מעולה !! ) 
  • חיסכון בכסף.

דרך אגב, שיקולים נגד :

  • אם אין גורם שיכול לקחת את זה על עצמו בבית ספר מבחינת גישה לשיבוץ או גישה למחשב. 
  • אם המנהלת \ מנהל צריכים לעשות זאת לבד. כמעט תמיד אני נגד (להבדיל מסגנית או סגן ) מהסיבה הפשוטה שהעומס על מנהלת בית הספר הוא כה רב וכמות המשימות העומדות לפתחה כה גדול, שאני באופן עקרוני נגד העובדה שהיא תשב פיזית ותשבץ. הזמן שלה שווה את התשלום למשבץ חיצוני כאשר היא מכתיבה את עקונות השיבוץ ומוודאת את איכות התוצאה. 

לאחר שאמרתי את כל זה, נשאלת השאלה האם צריך להוציא כסף על תכנה יעודית או אפשר באקסל. לכך התשובה שלי היא חד משמעית: תכנה יעודות ללא ספק. הסיבה מבחינתי נעוצה  בחשיבות של מערכת השעות עבור בית ספר (ואם הסיבות לא ברורות – אז כאן יש פירוט

אז אם ידוע כמה חשובה איכות המערכת מבחינת התלמידים, המורים וההנהלה. הרי לוח הזמנים מנהל את בית הספר לאורך כל השנה, אז בנושא כזה לחסוף כמה גרושים ? האם שיפור של 1% ביעילות ושביעות הרצון של כל הארגון לא שווה שימוש באמצעים יעילים יותר לשיבוץ  ?  

 

כידוע, משרד החינוך משנה שעברה מממן את מערכות ניהול קבוצות הלימוד ומערכת השעות, כך שעכשיו אפילו עוד יותר מתמיד, התשובה מבחינתי היא ברורה: בחרו לכם את המערכת הידידותית ביותר עבורכם, שמאפשרת לכם להגיע לתוצאה שאתם רוצים באופן שהכי נוח לכם, ותעבדו איתה. 

 

דרך אגב, חלק מהנהלות בתי הספר עובדים על אקסל בשל חסם עם היכרות תכנה חדשה. זה מובן וברור, אבל עדיין שווה לבצע את המאמץ. לאחר ההיכרות עם כל תכנת שיבות, תקבלו הרבה יותר מאקסל. 

  

 

 

סקולי מאפשרת שיבוץ מערכת במספר דרכים. מה מתאים לכם ?