ניהול פדגוגי ומערכת שעות

למה מערכת שעות זה דבר חשוב לבית ספר ?

אפשר גם לתרגם את השאלה הזו כך: על איזה מטרות חשוב לענות בבניית מערכת שעות לבית ספר. לכאורה שאלה טרוויאלית למשבצים ועבור הנהלת בית הספר, אבל לדעתי שווה לעמוד על כמה נקודות בנשוא זה. 

אני זוכר שרק התחלתי לעסוק בתחום, הייתי מופתע מההבדל בין האידאל שמגיעה איתו הנהלת בית הספר לבין המערכות שיוצאת בפועל. (אז גם עסקנו בשיבוץ ידני בלבד ולא היה לנו את השכל הגדול של השיבוץ האוטומטי) אני לא מאשים אף אחד בפער בין האידיאל לפרקטיקה, זה פועל יוצא של אילוצים רבים מאוד שחלים על בית הספר. אבל ! אני כן חושב שאפשר לשים לב למטרות השיבוץ כך שבתהליך השיבוץ נדע לקבל החלטות מושכלות והפער בין החלומות שלנו לבין המציאות יהיו קטנים ככל האפשר. (אנחנו זוכרים ששיבוץ זה משא ומתן בין צריכים ורצונות מנוגדים. אי אפשר הכל ! ) ובסוף התהליך ניתן גם לכמת כמה עמדנו או לא עמדנו במטרות שלנו. 

אז ללא הקדמות נוספות בואו נתחיל..

  1. שיקולים פדגוגיים עבור התלמידים. אנו רוצים שעבור הכיתה תבנה מערכת שעות שהיא טובה עבור למידה. ניקח דוגמאות קיצוניות: לא נראה עבור בית ספר יסודי 4 שעות חשבון ברצף.  לעומת זאת, תיכון לעומת זאת יתעקש לא לקיים שיעורים בודדים במתמטיקה למשל. (אלה מקבצים של שעתיים ויותר)  אלו שיקולים חשובים מאוד כמובן. הדוגמאות הנ"ל די קיצוניות, בנושאים יותר אפורים ניתן למצוא בתי ספר שאומרים דבר והיפוכו: הכי טוב להתחיל עם חנג או בשום פנים ואופן אסור. דוגמה קלאסית עבור חנ"ג היא בתי ספר שאומרים חנ"ג לא בשיעור הראשון. אבל…המורה לחנ"ג נמצאת בבית הספר כל יום מהבוקר לא כך ? היא צריכה ללמד מישהו לא כך ?  (אלה אם נגדיר לה שהיה פרטני בלבד בשעות האלו ופגענו בדרגות החופש של המערכת – מילים אחרות: נשלם על כך במקום אחר)  אז לסיכום – אנו רוצים שלתלמידים יהיה הגיוני ללמוד. יוצאים מהכלל קיימים הרבה פעמים כפשרות. למשל, נסכים לפצל את השעתיים הרצופות של מדעים על מנת שלא ללמד את הכיתה מתמטיקה לאחר חנ"ג. (או להיפך)   נראה לי שהנקודה מובנת.
  2. מערכת טובות למורים. כמו לתלמידים, גם איכות החיים של המורים תלויה רבות במערכת השעות. מקרי קיצון הם צורך להגיע ליום עבודה של 2-3 שעות (במקום לרכז ימים מלאים יותר) אבל זה הרבה יותר מורכב – בניית מערכת טובה יותר יכולה לאפשר למורה לבצע את ההדרכות ומפגשי הצוות שהוא צריך לקיים ולא לוותר עליהם (מה שקורה לא אחת)  מאפשר לו ללמד בצורה פדגוגית טובה יותר – למשל מורה לאמנות שרוצה ליצור לימוד אקטיבי הכולל פעילות יצירתית, תתקשה לעשות את זה כאשר אין לה שעתיים רצופות במערכת ומנהלים יצטרכו לעיתים לוותר על תכניות לימודיות ופעילויות שהם מתכנים כאשר סדר היום לא מאפשר זאת. דוגמאות נוספות לאיכות החיים של המורים לא חסר, למשל מורים שצריכים לרוץ ברחבי הקמפוס מבניין לבניין הלוך חזור כי השיעורים שלהם לא מרוכזים במיקום גיאוגרפי, מחנכות שלא מספיק מתחילות את היום בכיתתן, או לא רואות את תלמידי כיתתן באופן מפוזר לאורך השבוע ועוד ועוד דוגמאות.  לסיכום: מערכת טובה לבית הספר קובעת קובעת איכות חיים עבור הצוות החינוכי ומאפשרת להנהלת בית הספר לקיים את הפעילות הרצויה.
  3. לוז ניהולי וצוותי – כאשר מכינים את המערכות של הכיתות, נגזר מכך גם המערכות של המורים כפי שציינו, אך נגזר גם הלוז של הנהלת בית הספר ובעלי התפקידים. כל בעל תפקיד בבית הספר צריך לקיים בנוסף לשעות ההוראה גם ישיבות ופגישות עבודה במגוון נושאים. הרבה פעמים הפגישות האלו מרובות משתתפים. בכל מקום עבודה יש ישיבות כאלו ואף פעם אין את המגבלות החריפות כמו בבית הספר.  כאשר השיבוץ הוא טוב, הוא מאפשר לבעלי התפקידים בבית הספר לוז טוב לקיום הפגישות שלהם ופגישות בהרכב מלא. 

לסיכום, מערכת השעות של בית הספר לא רק קובעת את טיב המערכת של התלמיד אלה את טיב לוח הזמנים של כל בעלי התפקידים בבית הספר (כולנו רוצים מורים מרוצים ) ומשפיעה על איכות החיים של המורים ועל היכולת של הנהלת בית הספר לקיים מפגשים שמשמעותם רבה בכל יעד שהנהלת בית הספר מציבה לעצמה. 

לכן, אם נחזור לתחילת הדיון, כאשר באים לדון בבקשה של מורה שיוצר אילוץ מערכת (למשל להעדר יומים מבית ספר למרות שהמשרה מתאימה ליום אחד של חופש) צריך לזכור שזה בא על חשבון דברים אחרים.  אז נכון שאנחנו רוצים להעתר לצרכים של הצוות החינוכי אך יחד עם זאת אם נפעל לטובת גחמות של מורים, אנו עלולים להתפשר על דברים אחרים משמעותיים מאוד בבית הספר שישפיעו על כלל צוות החינוך וכמובן על התלמידים וההורים.

 

אי אפשר ללא כמה מילים בנוגע לשיבוץ האוטומטי. 

לאור האמור לעיל, הרי ברור שכמות השיקולים שיש להפעיל בשיבוץ היא אדירה. זה מה שיפה כל כך בשיבוץ האוטומטי של סקולי. שאת כל השיקולים העדינים והמורכבים שאנחנו כבני אדם לוקחים בחשבון בשעה שנו בונים מערכת שעות לבית ספר, ניתן להגיד לו. 

למשל: 

  • אפשר להגדיר שמחנך יתחיל בכיתתו מספר פעמים רב ככל האפשר.
  • אפשר להגדיר לו שאנחנו מאוד רוצים שיעורי מדעים כפולים, אבל לא במחיר של 3 שעות חשבון ביום. 
  • אפשר להגדיר שאי אפשר שכל מחנכות שכבה יהיו ביחד ביום חופשי. 
  • אפשר להגיד לו שאנו רוצים שמחנכת הכיתה תראה את כיתתה הכי הרבה ימים שאפשר
  • אפשר להגיד לו שרותי מאוד רוצה להגיע ביום א' בשעה 2 ולא ראשונה, אבל אם זה לא מסתדר, אז אין מה לעשות.

המחשב יודע לחשב את כל הצרכים האלו יותר טוב מאדם, מה לעשות, זה מחשב.