ניהול פדגוגי ומערכת שעות

מערכת ניהול למידה - LMS

אז דבר ראשון אולי כדאי להגיד בקצרה מהיא מערכת ניהול למידה או LMS

LMS זה קיצור של Learning Management System  , והכוונה ל: מערכת ניהול למידה

מערכת זו מאפשרת לארגון, בית ספר או חברה, לנהל למידה בצורה ממוחשבת. יש הרבה מאוד צורות ואפיונים למערכות כאלו והכל במטרה לתמוך בצרכים המסוימים של הארגון שצריך להשתמש במערכת הזו.  בדרך כלל ניתן למצוא במערכות כאלו את הכלים הבאים: 

  • אפשרות של קורסים מקוונים הכוללים ווידאו ואלמנטים שונים של משאבי תוכן וכלים לפעילות.   
  • שימוש במבחנים ומטלות מקוונות
  • דוחות וכלים לתובנות ארגוניות אודות תהליכי למידה ושימוש של הלומדים

בסופו של דבר המטרה המרכזית של מערכות ניהול למידה היא לפשט ולהגביר את יכולות הלמידה וניהול הלמידה של הארגון ובאותה הזדמנות מנסים גם ליעל תהליכים, לחסוך במשאבים ולאפשר תובנות ומידע אודות תהליכי הלמידה. 

אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ או בכל נושא בנוגע למערכות ניהול למידה

יתרונות נוספים של מערכת ניהול למידה 

  • תוכן למידה אחיד וריכוזי
    מערכת ניהול למידה, LMS, מאפשרת תוכן מרוכז ואחיד כך שלכל המשתתפים יש מקור יחיד, והעדכונים מבוצעים בצורה אחידה וריכוזית לכלל המשתמשים. 
  • מעקב ודיווח ביצועים והתקדמות
    במערכות ניהול למידה ניתן לקבל דיווח אודות ביצועים והתקדמות המשתתפים בתהליך הלימודי. כמו כן, המערכות המתקדמות יותר יפיקו לכם דווחות עם תובנות מעניינות.
  • שילוב מדיה עשירה לתכנים מושכים ומעניינים 
    ניתן לשלב בקלות טקסט, תמונות ואפילו וידאו במערכת ניהול למידה על מנת להפוך את התכנים למעניינים ומובנים יותר. 
  • אקטיביות ומעורבות המשתתפים 
    אחת המטרות של מערכות אלו הם לייצר מעורבות ופעילות התלמידים. ניתןל עשות זאת על ידי שילוב פעילויות כון פורומים, מטלות, בחנים, חידונים, ואף ליצור תהליך משחוק למערכת (הרחבה בנושא השמחוק בהמשך) 
  • עדכון הקורס ובמידע חדש לשמירה קורס עדכני
    בדרך כלל תרצו לעדכן את המידע בתכני הלמידה של הקורסים: חומרים ומשימות לתלמידים, הוספת מידע ומשאבים רלוונטים ועוד. במערכת ניהול למידה קל לבצע עדכונים בצורה מרוכזת ופשוטה. 
  • גישה קלה
    LMS זמינות באינטנרט בצורה פשוטה כך שהמשתמשים יכולים להיכנס בזמנם ומכל מחשב (ובדרך כלל גם טלפונים חכמים) ולצרוך את תכני הקורס ולבצע משימות. 
  • חיסכון בעלויות
    בסופו של דבר, כנראה ש LMS מאפשר חיסכון בעלויות. אולם צריך להזהר על מנת שעדיין תצליחו במטרה הראשית והיא לספק לתלמידים והמשתמשים חוויה נוחה וידידותית של למידה. 

איזה סוגים של LMS קיימים ומהם ההבדלים המרכזיים בינהם

בשנים האחרונות החלו להופיע הרבה מאוד מערכות ניהול למידה. רובן לא תומכות בעברית בצורה מובנית ולכן למשתמשים בארץ יש הרבה פחות היצע וזה חבל. ובכל זאת, יש מספר אפשרויות ואפשר להתלבט בינהן

אנחנו ממליצים שתאפיינו את הצרכים שלכם בצורה טובה: מיהם המשתמשים שצריכים את ה LMS ומהם הצרכים שלהם ? איזה מודולים אתם צריכים ? באיזה תהליכים אתם צריכים לתמוך ? איזה דוחות אתם צריכים להציג ? 

מערכת קוד פתוח

  1. מערכת MOODLE
    יתרונות: אולי המערכת הנפוצה בעולם לניהול למידה, מערכת מאוד גדולה ובעלות הרבה מאוד כלים. 
    חסורונות: מערכת פחות ידידותית, בהחלט דורשת עבודה והשקעה אם תרצו שהיא תהיה נוחה לעבודה למשתמשים שלכם. דורשת זמן והשקעה ללימוד. 
  2. מערכת EDX –
    יתרונות: כמו המודול לעשירים, ידידותית,  חזקה מאוד טכנולוגית ומאפשרת אין סוף אפשרויות.
    חסרונות: מערכת שצורכת לא מעט כסף בהקמה וקונפיגורציה וקוסטימיזציה ראשונית. 
  3. LMS מעל מערכות תוכן (כמו וורדפרס)
    יתרונות:  מערכות בדרך כלל זולות ונוחות לעבודה והמשמעות היא בדרך כלל םחות כסף להגיע לתוצר הרצוי. בדרך כלל גמישות ומאפשרות התערבות ושינויים. 

מערכות ניהול למידה של חברות מסחריות

מספר חברות פתחו מערכות ניהול למידה, בעיקר בשביל ארגונים, המערכת טובות ומאפשרות ולכל אחד יתרונות וחסרונות משלה. איננו מכירים את המערכות האלו לפרטים ואתם מוזמנים לבדוק את ההתאמה שלהם לצרכים שלכם.

נציין שיש הבדל בין מערכת ניהול למידה שמותקנת על שרת יעודי שלם לעומת מערכת בענן שאתם משתמשים בה יחד עם ארגונים נוספים. 

האפשרות הראשונה היא בדרך כלל יקרה יותר אולם היא מאפשרת לכם גמישות ועצמאות רבה יותר בקיסטום המערכת לצרככם. 

האפשרות השניה לא מצריכה מכם לעסוק כלל באירוח, שרתים, זמינות וכלום. אתם רק משלמים אודות השירות שזה נחמד. מצד שני, במערכות כאלו בדרך כלל האפשרות שלכם לקבל משהו שאינו במערכת קטן עד אפסי. 

 

האם מערכות ניהול למידה זמינות בכל מחשב וטלפון חכם ?

כל מערכות לניהול למידה זמינות באינטנרנט. חלקן מבוססות ענן וחלקן באירוח על שרתים יעודיים. כלומר: הן לא דורשות התקנה מקומית של תכנה וניתן להיכנס אליהם מכל מחשב מחובר לאינטרנט. כמו כן, היום כבר מומלץ לתת את הדעת על תאימות המערכת למובייל, כיוון שהרבה משתמשים מעדיפים להתשמש באופן זה וכדאי לתמוך בעזרת תאימות למובייל או אפליקציה יעודית.

וכאן אנחנו נכנסים לאתגר הגדול והמשמעותי ביותר של מערכות אלו: השימוש האפקטיבי, הנוח והמתאים למשתמשי התכנה. 

כאשר אתם שוקלים לעבוד עם מערכת ניהול למידה, זכרו היטב את מי היא משמשת, מהם הצריכים המרכזיים של משתמשי הקצה (והכוונה כאן היא בעיקר לאלו שלומדים ולא למורים או רכזי המערכת) הקפידו שהמערכת עונה על הצרכים שלהם. וודאו שהמערכת נוחה לשימוש, שהיא אינה מייגעת או קשה לשימוש. 

מערכת ניהול למידה - סקולי

סקולי היא ספק מורשה של משרד החינוך למערכת ניהול למידה. אנחנו מספקים שירות במספר מערכות כאלו. מערכות קוד פתוח כגון EDX, MOODLE, LEANPRESS  וגם מערכת ניהול למידה פרטית של סקולי שמותאמת יותר לצרכים המסוימים של בתי ספר בארץ ושילוב הלמידה שלהם בתהליכי העבודה של בית ספר. 

סקולי מספקת למערכות הנ"ל ניהול נוח בממשקים יעודיים ובעזרת API. תחזוקה שוטפת ועדכון גרסאות ופיתוחים נוספים והטמעת יישומים על מערכת אלו. 

משחוק של מערכת ניהול למידה

הזכרנו בקצרה את האתגר המרכזי בכל מערכת ניהול למידה – יצירת חווית משתמש טובה על מנת ליצור מעורבות ופעילות שלהם במערכת ותהליכי הלמידה. 

אחד המאפיינים שיכול לשמש אתכם במטרה זו, ואנו ממליצים על כך, היא הטמעת כלי משחוק כך שחווית הלמידה תהפוך למשחקית מעט. כולם אוהבים משחקים.
התאימו את התוכן שלכם ואת אופן ההגשה שלו לתקופה זו.
בהצלחה !