ניהול פדגוגי ומערכת שעות

שיבוץ אוטומטי לבית הספר - אמת או שקר

כל בתי ספר בארץ ובעולם משבצים באופן ידני. יושב משבץ וגורר את הפעילויות ממקום למקום ומנסה ליצור מערכת טובה ושלמה. במהלך השנים נעשו הרבה ניסיונות לאוטומציה בנושא הזה. האם הטכנולוגיה סוף סוף הבשילה לשיבוץ אוטומטי ? האם סוף סוף אפשר ללחוץ על כפתור ולקבל מערכת שעות ?  

נכתב על ידי: עודד בלאום, מנכ"ל סקולי. שימש כמורה ומנהל בית ספר

סיפור אמיתי: בשיחת טלפון עם אחת מחברות השיבוץ, אמרתי למנהל שיש לנו כלי שיבוץ אוטומטי ואפשר לדבר על שיתוף פעולה שיאפשר ללקוחות שלו להינות מהיתרונות. המנהל צחק ואמר לי: אין כזה דבר שיבוץ אוטומטי". ענית לו בשאלה: "אז למה אתם מפרסמים ללקוחות שלכם שיש לכם כלי כזה? "  

מצד אחד, כמעט כל חברה שעוסקת בבניית מערכת לבתי ספר, מצהירה על אוטומציה בשיבוץ. מצד שני, האם אתם חוויתם פעם שיבוץ אוטומטי טוב ? כזה שלא הייתם צריכים לאחר מכן לתקן ולהפוך את המערכת לטובה יותר ? האם אתם מכירים בית ספר ששיבץ אוטומטית את המערכת שלו ? רב הסיכויים שלא. (כי אנחנו שיבצנו רק לכמה עשרות בתי ספר באופן אוטומטי)

זו מציאות שנגזרת מהרבה שנים של ניסיונות, על ידי גופים בארץ ובעולם, למצוא דרך לשיבוץ אוטומטי. עד כה ללא הצלחה גדולה.(עד היום ! ) אין ספק שזה אתגר עצום כיוון שמסכת השיקולים לבניית מערכת שעות היא אדירה ויש מורכבויות רבות אחרות.

זה הוביל לחוסר אמונה כללי באפשרות הזו, אבל אם חושבים על זה רגע מהצד, כנראה שלא בצדק. 

המחשב כחול עמוק הביס את אלוף העולם בשח מט (וכל תכנת שח-מט תביס היום כל שחקן רגיל)  
מחשבים מבצעים את כלל החישובים המורכבים ביותר בהדמיות מודלים מדעיים. לא היינו מעלים בדעתנו להושיב אדם שיבצע חישובים מתמטיים מורכבים במקום מחשב. 
אז מדוע לא שיבוץ מערכת שעות ? 

הרי בסופו של דבר, אדם שמשבץ מערכת שעות מפעיל מערכת שיקולים מסוימת, אך היכולת שלו לשכלל את סך השיקולים האלו מוגבלת למדי, ויותר מזה: היכולות של משבץ לראות 4-5 צעדים קדימה (שלא נדבר על 20 צעדים קדימה) לא קיימת. מחשב לעומת זאת יכול לבצע חישובים רבים ולהפעיל טכניקות מתקדמות שאדם לא יכול.

במציאות הנוכחית של שיבוץ ידני, רב בתי הספר מתחילים לבנות מערכת שעות רצויה ומסיימים עם המערכת שאותה הם מצליחים להשיג כאשר הם לא יודעים כלל האם ניתן או לא ניתן להשיג את מה שהם רצו ונאלצו לוותר עליו. (הרי כל בחירה של המשבץ גוררת מציאות חדשה בשיבוץ, כך שאם היה בוחר אחרת, אולי היה אפשר להשיג מערכת טובה יותר) 

נתקלתי בהרבה אנשים שליגלגו כאשר אמרתי להם שלסקולי יש מערכת שיבוץ אוטומטית ייחודית בעולם. אני מבין את זה, גם אני לא חשבתי שיש אפשרות כזו לאור המורכבות הכל כך גדולה והשיקולים המורכבים של בניית המערכת, אבל לאחר ששיבצנו בהצלחה בתי ספר באופן אוטומטי, גם אני הפכתי למאמין. 

רוצים לדעת איך קרה שלחברה (לא גדולה ) מישראל הקטנה יש מערכת הכי מתקדמת בעולם לשיבוץ מערכת שעות ? 

אז בואו נחזור קצת אחורה בזמן, לשנים שבהם סקולי עשתה שיבוצים כמו שאר החברות בארץ ובעולם – ממשק שעוזר למשבץ אנושי לא לטעות ולעשות שיבוץ במהירות ויעילות ככל האפשר. המערכת שלנו היתה עם יתרונות וחסרונות אבל בגדול מערכת די מתקדמת ביחס לתכנות שיבוץ ידני. כמובן כמו כולם, פרסמנו שיש לנו אוטומציה – יש מוח. 

אכן היתה אוטומציה (בניגוד למוח). המערכת יכלה לשבץ כיתה באופן אוטומטי, וגם שכבה וכל מיני…השיבוץ היה חוסך זמן אבל היה צריך לתקן אותו – אם חוויתם שיבוץ אוטומטי שכזה, אתם מכירים את התהליך. המחשב זורק את המשבצות על הלוח ואז אתם צריכים להתמודד עם הבעיות שיש וצריכים לבצע תיקונים ידניים. בפועל – אתם משבצים את המערכת באופן ידני. 

ככה זה עבד גם אצלינו. גם אנחנו וגם הלקוחות שלנו חיינו עם זה בשלום כי הרגשנו שזו גזרה משמיים. אלו הם פני הדברים, זה לא נעים, ולא תמיד מקבלים מה שרוצים, אבל ככה זה בחיים לא ? 

אבל מה לעשות שיש לסקולי בעל בית טכנולוגי שהוא סוג של גאון (לא אני לצערי)…  שלא היה מוכן לקבל את הבינוניות הזו (מערכת השיבוץ לא היתה יציר כפיו) וכך נולד הרעיון והמרדף אחר בנייה חכמה ואוטומטית באמת של מערכת שעות. העסק נהיה מורכב מאוד וגלש לבעיות מאוד מסובכות במתמטיקה ואז מצאנו את עופר, הפרופסור שלנו (פרופסור אמיתי בטכניון) שזה תחום ההתמחות שלו – לפתור בעיות אילוצים קשות. כך שכנענו את עופר להיכנס לחבורתנו, ויחד עם נחום, עובדים שני הגאונים האלו ומביאים את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר למוצר שבית ספר יכול לעבוד איתו באופן ישיר.

המוח שסקולי משתמש בו יודע לקחת הרבה שיקולים בחשבון. למשל: נכון שבבתי ספר יסודיים, בכיתות הנמוכות רוצים שמחנכי הכיתות יתחילו את השבוע בכיתה שלהם (אלא אם כן אין אפשרות) וגם יסיימו את השבוע בכיתתם ? המוח של מערכת השיבוץ של סקולי יכול לקחת את זה בחשבון. מגניב לא ? אבל חכו, יש עוד הרבה… 

ניתן לבקש בשיבוץ הצמדות של שיעורים (טוב זה בקטנה) מחנך מתחיל את היום בכיתתו (כל עוד אפשרי) , מקצוע שבאופן ממוצע ילמד מוקדם ביום, מקצוע שילמד רק שעה ביום ועוד ועוד. המוח יכול לשבץ את כל בית הספר בבת אחת, כולל פרטני ושהיה (ובלי חלונות ודלתות במערכות של המורים כמובן) וכל מיני שיקולים נוספים. ממש חכם. 

האם זה מתאים לכולם  ? 

התשובה הקצרה היא לא.  

למה שיבוץ אוטומטי לא מתאים לכולם ?

תדמינו ששיבוץ אוטומטי זה לעסוק בכיוון למטרה ואז שיגור.

אם אתם יודעים את הנתונים ואת המטרה, אז תפגעו, אבל אם יש הרבה נתונים לא ידועים והמטרה לא ברורה, אז אין סיכוי שתקבלו משהו שיתאים לכם.

אם ניקח את זה רגע לשיבוץ מערכת שעות: צריך להגיע מסודר ומוכן לשיבוץ.  כאשר אתם יודעים להגדיר למערכת מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. מתי מורים עובדים ומתי לא. איזה פעילויות יש בכל כיתה. צריך סדר.  

מהבחינה הזו יש הבדל גדול בין משבץ אנושי לתכנה. משבץ אנושי יכול להתחיל שיבוץ גם כאשר יש בלאגן גדול במסד הנתונים. הוא יכול לגרור ולארגן עשרות אחוזים מהמערכת עוד לפני שהכל ידוע ומסודר.  כמובן שבסופו של דבר צריך יהיה לארגן את הכל ולהגיע לשיבוץ מלא. 

הניסיון שלי מלמד שסוג כזה של עבודה בשיבוץ גורר המון שעות עבודה כאשר בסופו של דבר המערכת שהתקבלה מלאה בפשרות שלא מחויבות המציאות. 

שורה תחתונה מבחינתי: המוח האוטומטי של סקולי השיג תוצאות עדיפות ובמהירות הרבה יותר גדולה מכל משבץ.

יתרונות נוספים של שיבוץ אוטומטי ?

לשיבוץ האוטומטי יש יתרונות נוספים מעבר לטיב המערכת שניתן לקבל.

יתרון חשוב הוא היכולת לשבץ שוב. כולנו נתקלנו במצב שסיימנו לבנות מערכת שעות והינה יש נתון חדש שמאלץ אותנו לבצע שינויים גדולים. מחנכת שמתחלפת, כיתה חדשה שנפתחת ועוד מיני דברים שדורשים ממש סוג של מהפיכה במערכת השעות. 

בשיבוץ ידני, מתחילים לשבור את השיבוץ ולהזיז את כל מה שצריך. אבל לא מתחילים מהתחלה. כך שפשרות שהיינו מחויבים אליהם ועכשיו אולי לא, עדיין נשארים במערכת. יותר מזה, אנו נאלצים לשבור שיבוץ טוב שעמלנו ויגענו עבורו, רק בגלל שעכשיו צריך לשנות שינויים גדולים למצב קיים.

עבור מחשב הדברים מאוד שונים, כיוון שכבר עשינו את כל עבודת ההכנה (הזנו את הסדין, האילוצים וההעדפות) כל שנותר הוא לשנות את הדרוש שינוי בסדין ובאילוצים (למשל להחליף מחנכת ולשנות את היום החופשי שלה) ולהריץ את השיבוץ עוד הפעם. 

יתרונות נוספים הם הבנה מה ניתן ומה לא ניתן לבצע וחסכון אדיר בזמן. 

דבר נוסף הוא הסטנדרטים. כאשר אנו עובדים באופן ידני, אנחנו תלויים בטיב המשבץ שאנו עובדים איתו. הניסיון שלו, הסבלנות שלו באותו יום והאמת שגם במזל. לעומת זאת, עם רובוט שיבוץ, נעבוד עם סטנדרטים ואיכויות קבועות.  אם הבנו איך לעבוד עם שיבוץ אוטומטי וזה טוב עבורנו, אזי נקבל שוב ושוב את התוצאות הטובות והאיכותיות שרובוט יודע לעשות. 

סופו שלב דבר, אני מאמין גדול שעוד 10 שנים לא נראה יותר שיבוץ ידני מהעולם הישן, אלה תהיה אבולוציה רצינית שתאפשר מערכות טובות יותר בפחות זמן ומאמץ. 

אני חושב שסקולי היא התחלה של הדור החדש הזה של מערכות שיבוץ. יש לנו עוד תכניות קדימה לעניין הזה. לשפר את עולם השיבוץ עוד יותר. חכו תראו…