ניהול פדגוגי ומערכת שעות

Summary

אתר תדמית לבית הספר על מנת להציג את הייחודיות, החזון והערכים בצורה מיטבית ולחשוף את העשיה הבית ספרית לקהילה.

ניהול אתר בית ספרי - איך עושים את זה נכון ? 

כמעט כל בתי הספר בארץ מנהלים אתר בית ספרי הנקרא לעיתים פורטל בית ספרי (למי שלא ידע, זה אותו דבר ) חלק מבתי הספר מצליחים לנהל אתר ייצוגי ומרשים שמהווה מוקד של מידע ותקשורת לקהילת בית הספר ומצליח לענות על מטרות התקשוב של בית הספר כולל ניהול מרחבי כיתה ומרחבי לימוד שהם ללא ספק אתגר נוסף עבור רכז התקשוב והנהלת בית הספר (על כך הדף נפרד) וחלק מבתי הספר מאוד מתקשים לממש זאת, למרות שאם נשאל את הנהלת בית הספר, יאמרו במפורש שהם רוצים אתר "מוצלח" לבית הספר. 

נשאלת השאלה מה הופך את אתר בית הספר למוצלח ולמה יש בתי ספר שלא מצליחים להקים ולנהל אתר בית ספרי טוב

אז קודם כל צריך להגדיר למה בדיוק צריך את האתר – מי קהל היעד שלו ?   מה הם השימושים שלו ? שאלות אלו חשובות לא רק על מנת להבין האם האם האתר עונה על מטרותיו אלה גם שנוכל לבנות אותו בצורה שיתאים למטרות האלו. מכאן אפשר להבין שבית ספר שבונה אתר אשר אין לו מטרות ברורות, סביר שלא יצליח להקים אתר שיענה על צרכים כלשהם בצורה באמת טובה.
למטה אני סוקר את הנושאים שצריך להתייחס אליהם בנוגע לאתר בית הספר, ולאחר מכן אפרט בכל נושא. 

כאשר הנהלת בית הספר צריכה לדון בנושא של הקמת אתר בית הספר או חידושו וניהולו מתעוררות שאלות רבות: 

  1. מה מטרות האתר
  2. באיזה אפנים נממש את המטרות שלנו. שאלה זו אפשר לתרגם גם לשאלה: איזה מידע וכלים האתר יכיל.
  3. מי ינהל את האתר מטעם בית ספר ואיך נעודד את צוות המורים להפעיל את הכלים באתר (אם אכן אנו מעוניינים בכך)
  4. באיזה מערכת כדאי להקים את האתר של בית הספר

שאלות גדולות ומכובדות. (לא בצחוק) כיוון שבתשובה על כל אחד מהסעיפים האלו אנו מגדילים או מקטינים את סיכויי ההצלחה של ההקמה והניהול של אתר בית הספר. 

 

בדף זה נסקור את השאלה הראשונה הנוגעת למטרות של האתר. 

רוצים שנעזור להגשים את מטרות התקשוב שלכם ?

מהן מטרות האתר של בית הספר?

כאשר אנו רוצים לעסוק במטרות אנו צריכים להבין את קהלי היעד השונים של בית הספר. בדרך כלל קהל היעד של אתר בית ספר הוא התלמידים, ההורים, המורים ומתעניינים חדשים.

הבנה זו יכולה לעזור לנו לחשוב על המטרות של האתר עבור כל אחת מהקבוצות של קהילת בית הספר, שכן המורים וההורים למשל, משתמשים באתר באופן שונה.לכן צריך לתת את הדעת מה הצרכים של כל קבוצה מבחינת האתר, ומה מטרות בית הספר עבור כל אחת מקבוצות קהל היעד. גם בעת בניית האתר, צריך לזכור את הקבוצות האלו כך שלכל אחת מהן יהיה נוח וברור למצוא את התוכן הרלוונטי עבורה.

מטרות אפשרויות לאתר בית ספר: 

אתר בית ספר למטרת שיווק והצגה של ייחודיות בית ספר וערכיו. 

בעידן של היום, כאשר נרצה לדעת משהו על ארגון או אדם שאנו לא מכירים, כמעט תמיד אחד הדברים הראשונים שנעשה יהיה לפתוח את האינטרנט ולצפות באתר של אותו ארגון. בית ספר לא שונה ואכן תלמידים והורים נכנסים לאתר בית הספר שמעניין אותם. כיוון שבתי ספר רוצים למשוך אליהם קהל תלמידים מתעניינים, על האתר להציג את הייחודיות של בית הספר, את האני מאמין שלו ואת כל היתרונות שבית הספר מסוגל לספק. 

דוגמאות לכך הם מסלולי לימוד ייחודיים בתיכונים, והעשרות מגוונות בבתי ספר יסודי. אבל לא רק.  קהילת החינוך היא קהילה ערכית ולכל מנהלת ומנהל שפגשתי היה אני מאמין ברור ורחב שמוטמע ומושרש בבית הספר. אתר בית הספר הוא בהחלט המקום להציג חזון, אני מאמין וערכים.  (בדף זה אני מסביר מה היא הדרך הנכונה לייצר תוכן באתר בית הספר) 

דרך אגב, שיווק הוא לא רק כלפי חוץ. אני בטוח שתלמידים, הורים ומורים בהחלט יעדיפו לפתוח את האתר הבית ספרי ולראות אתר מרשים שמציג בצורה מחמיאה ונאמנה את הארגון שבו הם חברים. ולכן, מטרה זו משרתת את כל קהלי היעד. כמובן שאם האתר לא יהיה רלוונטי מבחינת התכנים השימושיים שלו, לא יעזור לכם כל העיצוב בעולם, קהילת בית הספר לא תכנס אליו. ולכן אנו עובדים למטרה הבאה. 

ערוץ להעברת מידע לקהילה הבית ספרית (תלמידים \ הורים \ מורים) 

בית ספר הוא גוף שמייצר כמות מידע אדירה. למעשה, אנשים שלא עבדו בבית הספר יתקשו להאמין לכמות המידע שבית ספר מנפיק מידי יום ומידע שעה. כמו כן, כמות הארועים וההתרחשויות בבית ספר פשוט קצב מסחרר.במקרה זה, אתר טוב שמנוהל במערכת חדישה, יכול לסייע רבות להתנהלות היום יומית של בית ספר. החל מחסכון בנייר וחסון בזמן. למשל במקום להדפיס ולחלק לתלמידים מכתבים, אפשר בקלות להעלות הודעה לאתר (גלויה לעיני כל או הודעה אישית שמגיעה לכל משתמש לתיבת ההודעות או המייל שלו)  קבלת אישורי הורים לפעילויות בצורה דיגיטלית ומהירה, פרסום מועדים ופרטים של אירועים בית ספריים, טפסים שונים של בית הספר, מערכת תשלומים ועוד. בקיצור, בית הספר יכול לחסוך זמן יקר ומשאבים על ידי הפעלת הכלים הנכונים באתר בית הספר.  (כאן אני מפרט איזה שיקולים כדאי להפעיל בהפעלת הכלים השונים להעברת מידע להורים, תלמידים ומורים) 

מאגר מידע בית ספרי

מקום בו נמצאים ונשמרים הטפסים של בית הספר זמינים להורדה מהירה לצוות המורות והמחנכות (במקום לשגע את המזכירות כל הזמן) שנשמר ומתגבש עם הזמן.
מידע זה יכול להיות פדגוגי כגון בחינות, חומרי לימוד וכדומה וגם בירוקרטי כגון טפסים ועוד. 

שער לעולם תכנים רלוונטי לקהילה - במטרה להוות מוקד תרבות ומידע 

בבית ספר יש הרבה ידע מעשיר שהורים ותלמידים יכולים להתרם ממנו באופן משמעותי. אתר בית הספר יכול לפתוח צוהר למידע הזה בצורת קישורים לאתרים רלוונטיים או פעיליות מעשירות ועוד. האתר הבית ספרי (שהופך בצורה הזו לפורטל (שער) עבור מידע חינוכי \ מעשיר לקהילה ומגשים בצורה זו את המטרה של בית הספר להפיץ מידע ערכי ומעשיר. דוגמאות לא חסר: קישורים להרצאות מדהימות של TED, קישורים לקוסים חינמיים למבוגרים, קישורים לאתרי יעוץ הורי ועוד ועוד.   

בקרוב אפרסם מידע בנוגע לשאלות הנוספות שעלו פה: איך נממש את המטרות, מי ינהל את האתר, איך נטמיע את הכלים לצוות המורים ובאיזה מערכת כדאי להקים את האתר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *